Terima Kasih Ye.. SMS 0199517292..Diskaun Menarik Menanti Anda

^^ JOIN & DAPATKAN DISKAUN UTK SETIAP PEMBELIAN^^

JOM SINGGAH on Facebook



DOA

" YA ALLAH, DENGAN RAHMATMU YANG MAHA PEMURAH LAGI LUAS KASIH SAYANGMU...
AKU MOHON KEPADAMU, AMPUNKANLAH DOSA2 IBU YANG MENYUSUKAN ANAKNYA... LAPANGKANLAH REZEKI MEREKA SEBAGAIMANA ENGKAU MELAPANGKAN REZEKI AKU SEPERTI AKU MENYUSUKAN KEDUA2 ANAKKU. LANCARKAN REZEKI SUSU ANAK MEREKA SEBAGAIMANA ENGKAU MELANCARKAN REZEKI SUSU BUAT ANAK2KU.
SESUNGGUHNYA ENGKAU SANGAT KAYA DENGAN KASIHMU, PERKENANKANLAH DOAKU INI DAN SEMOGA ALLAH MENEMPATKAN KEDUA IBU BAPAKU KE DALAM SYURGAMU... AMIN..."

Selasa, 17 Julai 2012

Konflik Penyusuan & Ramadhan..



Alhamdulillah tinggal 3 hari sahaj lagi utk memasuki bulan Ramadhan. Apakah persiapan anda dalam menghadapi ramadhan kali ini? Terutamanya bagi ibu2 menyusu, risau susu merudum. Ramai ibu2 kat luar sana bertanya kan, apa yang perlu dilakukan untuk memastikan susu ibu tak merudum & terjaga sepanjang ramadhan ini.

Sebenarnya terdapat beberapa perkara yang penyebab susu berkurangan.

Antara nya adalah :

1) Bila nak berpuasa sahaja, ibu2 mula memikirkan tentang susu merudum bila tibanya puasa. Bila otak kita berfikir sebegitu secara automatik kebimbangan akan tercetus? Dan ibu2 kan rasa stress tanpa mengetahui sebabnya. Bila tiba hari berpuasa, persepsi itu masih bermain2 kat minda, dan betul akan memberi kesan sperti susu kurang. Oleh itu, jauhkan persepsi yang negative. Fikir yang terbaik untuk anak anda, susu itu cukup utk anak walaupun puasa atau tidak

2)  Setiap hari pastikan ibu2 mengambil air putih dalam kuantiti yang banyak 3- 6 Liter kerana setiap hari kita akan kehilangan air melalui penafasan, aktiviti harian, . So, kita kena ganti balik hari yang hilang dengan meminum air dalam kuantiti yang banyak utk mengelakkan dari terhydrat.

3) Aktivit mengosongkan payudara juga diabaikan kerana kononyan nak mengumpul susu dalam breast agar penuh. Ibu2 kena faham konsep penyusuan "supply & demand". Jangan tunggu sampai payudara penuh baru nak pam ye. Oleh sebab fahaman itu, susu akan merudum.
Pastikan ibu2 mengosongkan payudara setiap 3 jam sekali.

4) Makan makanan yang berkhasiat & memberi tenaga sepanjang proses penyusuan. Tambahan pula, bulan puasa lagi la memerlukan & menggunakan tenaga.

Tips untuk ibu2 bagi mengatasi konflik puasa & menyusu :

1) Pastikan ibu minum sekurang2nya 1-2 Liter dari 8malam sehingga sahur

2) Pastikan ibu2 bangun sahur & makan makanan yang berkhasiat & bertenaga sepanjang hari.

3) Amalkan berbukan dengan makanan yang seimbang, lengkap dengan sayur dan buah.

4) Banyakka berdoa dan solat sunat sepanjang puasa, semoga rezeki anak kita sentiasa melimpah ruah dan dirahmatiNYA. Sesungguhnya rezeki datang dr ALLAH jua.


Perlukah si Ibu Mengambil Supplement??

 Ia berganting kepada si ibu itu sendiri. Tiada pakasa dan ianya bukan satu kewajipan sama sekali. Jika si ibu mampu melaksanakan perkara yang disarankan diatas dan memdapati tubuhnya tetap bertenaga dan mampun melaksanakan tugasa harian dengan baik, maka tidak perlualah mengambil supplemenet.

Jika ibu rasa lemah longlai, tak bertenaga, mudah moody dan keletihan sehingga tak dapat melaksana tugas sebagai ibu dan isteri dirumah, anda sangat digalakkan utk mengambil supplement utk kesihatan yang berpanjangan semasa puasa.

Mengambil supplement adalah hak individu.  Tiada sesiapa yang lebih memahami kecuali diri sendiri. Jika kita sihat tapi masih mengamalkan supplement, tidak salah kerana kita berpegang pada prinsip perlu tawakal perlu ada usaha. Ia sebagai satu usha agar badan kita bertahan terutaman bagi ibu yang menyusu.

Secara kesimpulannya kita haruslah mengkaji balik dimana silapnya kita dalam mengangai isu puasa dan penyusuan ini.

kredit- http://mommyirfan.com
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Email - pokoksena85@yahoo.com
SMS - 0199517292
FB - http://www.facebook.com/pokoksena85
Fan Page - http://www.facebook.com/JomSinggah09

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...