Terima Kasih Ye.. SMS 0199517292..Diskaun Menarik Menanti Anda

^^ JOIN & DAPATKAN DISKAUN UTK SETIAP PEMBELIAN^^

JOM SINGGAH on Facebook



DOA

" YA ALLAH, DENGAN RAHMATMU YANG MAHA PEMURAH LAGI LUAS KASIH SAYANGMU...
AKU MOHON KEPADAMU, AMPUNKANLAH DOSA2 IBU YANG MENYUSUKAN ANAKNYA... LAPANGKANLAH REZEKI MEREKA SEBAGAIMANA ENGKAU MELAPANGKAN REZEKI AKU SEPERTI AKU MENYUSUKAN KEDUA2 ANAKKU. LANCARKAN REZEKI SUSU ANAK MEREKA SEBAGAIMANA ENGKAU MELANCARKAN REZEKI SUSU BUAT ANAK2KU.
SESUNGGUHNYA ENGKAU SANGAT KAYA DENGAN KASIHMU, PERKENANKANLAH DOAKU INI DAN SEMOGA ALLAH MENEMPATKAN KEDUA IBU BAPAKU KE DALAM SYURGAMU... AMIN..."

Jumaat, 29 Mac 2013

Tips Penyusuan Susu Ibu : Kebaikan susu ibu kepada bayi




Bagi ibu2 yang memang full bf anak, bila anak dah besar tentu selalu tengok anak anda nak menyusu anak patung kan?? Gelak bila anak selalu buat macam tu, kekadang suh kita lak bagi susu kat patung tu.. Anak kita pun terikut dengan cara kita untuk memberi susu ibu..

Tidak diragui susu ibu mmg susu terbaik di dunia. Tak boleh dipersoalkan lagi kerana Allah sendiri menyuruh kita untuk menyusukan anak dan tertulis di dalam Al-Quran. Jadi selagi termampu, kita patut berusaha untuk memberi manfaat dan khasiat susu ibu untuk anak kita.

Antara khasiat dan kebaikkan susu ibu untuk bayi kita adalah:

1. Susu ibu baik untuk pertumbuhan otak bayi
-susu ibu mengandungi AA dan DHA. AA dan DHA ni sememangnya dapat merangsang otak bayi
-protin, laktosa dan lemak secukupnya wujud dalam susu ibu dan penting pertumbuhan otak bayi
-IQ bayi yang diberikan susu ibu lebih tinggi disebabkan nutrisi dari susu ibu tetapi harus disertai dengan rangsangan yang berterusan


2. Susu ibu merupakan sumber nutrisi terbaik untuk bayi
-susu ibu mengandungi sumber gizi yang ideal dan komposisi seimbang untuk setiap anak dan berubah mengikut peringkat perkembangan anak
- contohnya minyak omega 3 yang terkandung secara semulajadi dalam susu ibu membantu perkembangan otak dan mata bayi baru lahir. Omega 3 ni sangat penting semasa ibu hamil dan tahap awal bayi di mana otak dan saraf berkembang.
-bayi pramatang yang disusui dengan susu ibu mendapat kebaikkan susu ibu yang lebih tinggi kandungan zat lemak, protin, natrium, klorida dan besi sesuai untuk keperluan mereka. Malah fungsi mata mereka memperlihatkan kecekapan yang lebih baik berbanding bayi pra matang yang tidak diberi susu ibu.


3. Air susu ibu meringankan sistem pencernaan bayi
-sistem perncernaan bayi masih belum sempurna pada bulan bulan pertama kelahiran
-jadi nutrisi yang mereka perolehi haruslah tidak komplex dan mampu diproses serta tidak memberatkan sisitem perncernaan mereka
-susu ibu mrngandungi enzim yang dapat membantu meringankan proses pencernaan.

4. Susu ibu meningkatkan kekebalan tubuh bayi
-susu ibu melindungi bayi dari serangan penyakit sistem pernafasan dan pencernaan.
-istimewanya susu ibu ni. ia menyediakan persekitaran yang bagus untuk bakteria baik yang disebut flora normal dan menghambat perkembangan bakteria, virus dan parasit yang berbahaya.

Unsur unsur dalam susu ibu yang eksklusif untuk membantu meningkatkan kekebalan tubuh bayi adalah

-bifidus => karbohidrat yg diperlukan untuk pertumbuhan bakteria baik iaitu lactobacillus bifidus..Persekitan yang baik ni menghasilkan asid laktat dari laktosa yang akan menghambat pertumbuhan bakteria jahat!

-laktoprotein => adalah sejenis protin yang mengikat zat besi dalam susu ibu. Jadi zat besi ni tidak dapat digunakan oleh pertumbuhan bakteria jahat.

-faktor laktospirosidase
-faktor sel sel fagosit
-faktor sel limfosit dan makrofaj
-faktor lisozim
-faktor interferon

5. Susu ibu mudah dicernakan bayi

6. Susu ibu tidak mudah tercemar

7. Susu ibu menghindarkan bayi dari alahan

8. Susu ibu mengurangkan risiko obesiti di kemudian hari

9. Susu ibu tidak menimbulkan karies gigi pada bayi

10. Susu ibu menyihatkan paru-paru bayi

11. Menyusu sebagai cara mendidik bayi sejak awal

12. Menyusu dapat menjalin interaksi antara bayi dan ibu

Tak kan sebagai ibu kita tak nak beri semua manfaat ini untuk anak sedangkan susu ibu dah ready untuk mereka?

kredit - http://www.mysupervitamins.com/

2 ulasan:

  1. susu ibu tiada tolok bandingannya.. sememangnya susu ibu memang terbaik.
    setahun saya menyusukan anak saya, sekarang masih lagi continue masuk tahun kedua..

    BalasPadam
  2. Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. 17 Kebaikan susu ibu

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...