Terima Kasih Ye.. SMS 0199517292..Diskaun Menarik Menanti Anda

^^ JOIN & DAPATKAN DISKAUN UTK SETIAP PEMBELIAN^^

JOM SINGGAH on Facebook



DOA

" YA ALLAH, DENGAN RAHMATMU YANG MAHA PEMURAH LAGI LUAS KASIH SAYANGMU...
AKU MOHON KEPADAMU, AMPUNKANLAH DOSA2 IBU YANG MENYUSUKAN ANAKNYA... LAPANGKANLAH REZEKI MEREKA SEBAGAIMANA ENGKAU MELAPANGKAN REZEKI AKU SEPERTI AKU MENYUSUKAN KEDUA2 ANAKKU. LANCARKAN REZEKI SUSU ANAK MEREKA SEBAGAIMANA ENGKAU MELANCARKAN REZEKI SUSU BUAT ANAK2KU.
SESUNGGUHNYA ENGKAU SANGAT KAYA DENGAN KASIHMU, PERKENANKANLAH DOAKU INI DAN SEMOGA ALLAH MENEMPATKAN KEDUA IBU BAPAKU KE DALAM SYURGAMU... AMIN..."

Khamis, 28 Jun 2012

Vitamin Sintetik atau Semulajadi : Ada Aku Kesah? Tp saya kisah..


Baru-baru ni sahabat lama saya minta konsultasi mengenai vitamin yang sesuai untuk ibu yang menyusukan. Alhamdulillah, berbekalkan ilmu dari kelas-kelas konsultasi dan pengalaman menyusukan dua orang anak - dapat juga saya kongsi dengan ex-classmate saya ni. Salah satu isu yang kami bincangkan ialah perbezaan antara vitamin sintetik dan vitamin semulajadi (natural) dan kesannya kepada kita. Dulu saya sendiri pun tak ambil 'kesah' pasal vitamin ni gara-gara takde 'knowledge' atau lebih mudah, tak nak ambil tahu pun. Tapi sekarang saya telah membuat pilihan, vitamin yang saya sekeluarga ambil mestilah vitamin semulajadi - bukan sintetik. Di antara perbezaan utama vitamin sintetik dan semulajadi ialah:

CIRI-CIRI
VITAMIN
SEMULAJADI
SINTETIK
SUMBER
dari bahan semulajadi seperti tumbuhan berkualiti tinggi
dibuat melalui proses tindakbalas kimia di makmal

bigsmilezone.blogspot.com
STRUKTUR MOLEKUL
serupa dengan dalam bentuk semulajadi
Diubahsuai untuk menyerupai @ menghampiri bentuk semulajadi
contoh:
· Vitamin C yang diekstrak dari tumbuhan dan vitamin C yang dibuat di makmal biasanya mempunyai struktur yang sama
· Vitamin E dalam bentuk d-tocopherol hanya boleh diekstrak dari sumber semulajadi seperti minyak sayuran. Vitamin E sintetik pula hanya boleh dibuat dalam bentuk dl-tocopherol.
HARGA
biasanya lebih mahal
biasanya lebih murah dan mudah diperolehi
BIOAVAILABALITI
Boleh digunakan terus oleh sistem tubuh
tidak semua boleh digunakan terus oleh tubuh, hanya sebahagian kandungan yang dinyatakan dilabel akan diserap tubuh manakala sebahagian lagi akan dikeluarkan melalui bahan buangan
CO-FACTOR
mengandungi co-factor untuk bertindak secara semulajadi dan berkesan sebagaimana dalam sumber asal.
contoh :
· Vitamin E memerlukan Selenium untuk bertindak lebih berkesan
· Kalsium perlukan Magnesium sebagai co-factor
kebanyakannya tidak mengandungi co-factor
PROSES PEMBUATAN
sangat teliti, tiada proses pemanasan/ tekanan berlebihan dan dikawal dari pencemaran toksik kerana bahan semulajadi sangat sensitif dan mudah rosak.
proses pengilangan yang tidak melibatkan sensitiviti bahan semulajadi
BAHAN TAMBAHAN
Tidak menggunakan pewarna, perasa atau pemanis tiruan. Tidak memerlukan pengawet atau silica gel untuk mengekalkan kesegaran produk
Menggunakan pewarna, perasa atau pemanis tiruan untuk tarikan pengguna. Mengandungi bahan pengawet atau silica gel untuk mengekalkan kesegaran produk

kredit pic -bigsmilezone.com
Kemudian saya buat eksperimen ringkas untuk tunjukkan pada kawan saya ni perbezaan VitaLea SHAKLEE dan ***M*N secara fizikalnya. Saya ambil sebiji VitaLea, genggam dengan tangan kanan dan ***M*N, genggam dengan tangan kiri serentak selama kira-kira 15 minit. Hasilnya di bawah:


boleh nampakkan, pewarna 'pink' melekat pada tangan kiri saya? Tangan kanan pula takde apa-apa berlaku walaupun kita nampak VitaLea tu sangat hijau warnanya, macam ada pewarna tiruan.
Silica gel kita boleh jumpa dalam banyak bungkusan produk makanan. Rupanya macam di bawah ni, saya ambil dari botol vitamin A***T*N anak saya yang lama (sekarang tak ambil dah brand ni, manis sangat)


Jika anda nak tahu lanjut Vitamin semulajadi pilihan saya, sila hubungi saya ok? Ada banyak pilihan untuk anda... :D

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.





Sila PM utk mendapatkan detail mengenai produk:
Email - pokoksena85@yahoo.com
SMS - 0199517292
FB - http://www.facebook.com/pokoksena85
Fan Page - http://www.facebook.com/JomSinggah09

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...