Terima Kasih Ye.. SMS 0199517292..Diskaun Menarik Menanti Anda

^^ JOIN & DAPATKAN DISKAUN UTK SETIAP PEMBELIAN^^

JOM SINGGAH on Facebook



DOA

" YA ALLAH, DENGAN RAHMATMU YANG MAHA PEMURAH LAGI LUAS KASIH SAYANGMU...
AKU MOHON KEPADAMU, AMPUNKANLAH DOSA2 IBU YANG MENYUSUKAN ANAKNYA... LAPANGKANLAH REZEKI MEREKA SEBAGAIMANA ENGKAU MELAPANGKAN REZEKI AKU SEPERTI AKU MENYUSUKAN KEDUA2 ANAKKU. LANCARKAN REZEKI SUSU ANAK MEREKA SEBAGAIMANA ENGKAU MELANCARKAN REZEKI SUSU BUAT ANAK2KU.
SESUNGGUHNYA ENGKAU SANGAT KAYA DENGAN KASIHMU, PERKENANKANLAH DOAKU INI DAN SEMOGA ALLAH MENEMPATKAN KEDUA IBU BAPAKU KE DALAM SYURGAMU... AMIN..."

Jumaat, 24 Februari 2012

Ekzema di Kalangan Bayi dan Kanak-Kanak

Saya perhatikan sekarang ni ramai sangat bayi dan kanak2 menghidap ekzema. Seolah2 sesuatu yang ‘biasa’ pada bayi dan kanak2. Saya tak pernah tahu tentang ekzema hinggalah bila dan punya anak dan kenal ibu2 lain – ramai rupanya anak2 yang ekzema.

ekzema

Syukur pada Allah, anak2 saya tak ada ekzema. Saya sendiri pernah diserang ekzema, masa saya kena penyakit Rubella 6 tahun lepas. Doktor saya gelak bila sahkan saya kena Rubella, dia kata dah takde orang kena benda ni sekarang. Mujur masa kena tu belum pregnant lagi :) Gatalnya.. Allah je yang tahu. Satu badan kena.. bayangkanlah nak tidur pun tak boleh gatal satu badan.

Kenapa budak2 sekarang ramai kena ekzema?

Apart from elergi, pemakanan, diet ibu semasa hamil, persekitaran dan sebagainya… Salah satu sebabnya ialah penggunaan sabun mandi/syampu.

Adakah anda rasa semua sabun itu sama? Semestinya tidak.

Kebanyakan produk2 penjagaan badan seperti sabun, syampu, ubat gigi… mengandungi sejenis bahan kimia yang dipanggil Sodium Lauryl Sulfate, atau derivation-nya, Sodium Laureth Sulfate, iaitu ejen pembersih & surfactant, untuk menghasilkan buih2 sabun yang boleh mencuci tubuh kita dari kotoran. Sodium Lauryl Sulfate atau nama pendeknya SLS, bukan saja membersihkan kotoran, tapi juga lapisan pelindung kulit kita…

Oleh itu penggunaan yang berterusan boleh mendatangkan masalah kulit seperti ekzema itu tadi.
Anak-anak saya dimandikan dengan Basic H (corn & coconut based, tanpa SLS), alhamdulillah, tak pernah kena ekzema.. ruam2 panas tu biasalah. Ruam lampin pun tak ada, kalau ada sikit2 tu terus sapu krim. Saya juga tak gunakan lotion yang ada paraben & bedak baby.

Jadi ibu2 dan bapa2, periksa ingredient barang2 mandian dan penjagaan diri anak2.. kalau ada tersenarai bahan2 seperti SLS (jgn keliru dengan Sodium Lauryl Sulfoacetate, yang ni organik punya, plant based surfactant).. kalau ada yang itu considerlah untuk bertukar kepada brand lain yang tiada SLS.

Basic H? Ya, Basic H salah satunya… dan istimewanya Basic H ni, ia ada 1001 kegunaan, so boleh berjimat. Bukan setakat 2 in 1, 3 in 1 tapi 1001 in 1. Tapi awas, ada tatacara nak gunanya.. kalau silap guna boleh jadi mudarat pula. Apa2 boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...